woensdag 26 december 2012

RZL - Mens en natuur

 

Consumeren
 
Dirk Geldof:
 
We zitten gevangen in een cyclus van werken en consumeren
 
Ik ga hier mee akkoord. Soms lijkt het er op dat men enkel werkt om te kunnen consumeren. Meestal gaat het dan over niet-duurzame goederen. Het ecologisch aspect wordt verwaarloosd
 
 
 
De Franse socioloog Gilles Lipovetsky:

Ziet hyperconsumptie als:

De nieuwste fase in de evolutie van de consumptiemaatschappij en van het kapitalisme als economisch systeem.

Ik zie de hyperconsumptie ook zo maar ik vind het niet positief. Toen de laptop van mijn papa kapot was, was het goedkoper om een nieuwe te kopen dan om hem te laten maken. Dat vind ik erg want zo wil men iedereen in zo'n systeem brengen. Dat is wat de consumptiemaatschappij doet.


We winkelen niet alleen omdat we iets nodig hebben.
Consumeren is meestal een gewoonte, soms een ritueel.

Ik vind het ook leuk om 'zomaar' te winkelen. Meestal heb ik het ook niet echt nodig maar het is gewoon zo dat het leuk is om af en toe iets extra te kopen. Er worden steeds meer cadeautjes gekocht voor allerlei gelegenheden. Zoals pakjes voor onder de kerstboom, Sinterklaas die komt, Verjaardagen, geboorte, moederdag, vaderdag,... Die cadeautjes zijn meestal ook niet nodig maar het is gewoon leuk. Ik zou het jammer vinden als zo'n dingen wegvallen omdat het zo'n gewoonte is. Moest het nooit zo geweest zijn zou dat minder erg zijn en dan is het ook beter voor de economie.




Geldof, D. (2007). We consumeren ons kapot. Antwerpen: Houtekiet.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

en weet je wat ik zo vreemd vind: nu het crisis is, zou je denken dat het wat rustiger kan met minder.... maar dat is de grootste nachtmerrie want dan valt de economie stil en wordt de crisis nog groter. Zoals het hamstertje in zijn looprekje: altijd maar harder lopen en niet vooruitgaan...

Anoniem zei

het is inderdaad absurd dat we moeten 'consuminderen', zoals dat heet én ook moeten willen dat de economie steeds maar groeit.

Anoniem zei

een heel ander onderwerp, maar gelinkt aan consumerism: die verschrikkelijke verkrachtingszaak in India. http://www.opendemocracy.net/5050/naila-kabeer/grief-and-rage-in-india-making-violence-against-women-history

"toxic interaction with the new global culture of consumerism and its relentless sexualisation of women’s bodies"